top of page

Ridning IRL!


Arkivbild

Hej!

Igår var jag iväg och red med mina två hästar, Foxy och Pjevs. Jag har tidigare inte ridit Foxy på träningarna men eftersom ingen rider honom hemma just nu och han är väldigt rolig att rida har jag bestämt mig för att börja träna honom! Jag åkte i alla fall dit med båda hästarna och Pjevs fick stå och titta på medans jag red Foxy. Han är ju i sämre form/kondition än vad Pjevs är så det var lite svårare, men för övrigt ändå inte jättekomplicerat. Jag var dock tvungen att värma upp honom ordentligt innan han kunde gå fint och ställt inåt, och tillslut gick han faktiskt riktigt fint skulle jag säga! Foxy blir lätt ganska taggad i hoppningen, trots att han är världens snällaste. T.ex efter ett hinder kan han öka väldigt mycket men han är inte jättesvår att stanna. Jag hoppade ett litet kryss och då ökade han mycket efter, men det gick ändå hyfsat bra. Jag tror att han behöver komma in i rutinen innan han kan lugna sig med hoppningen, för när jag tittar på videos från 2013 då han reds väldigt ofta av min syster var han hur lugn som helst i hoppningen, så det är bara en träningssak. Men Pjevs gick det också jättebra, han gick fint och ställt i båda varven men det är väl bara för att jag känner honom väldigt bra och rider honom ofta. Fick galoppera ganska snabbt i ridhuset för jag och min tränare satsar på att han ska tycka det är kul och han ska gärna gå fram av sig själv lite fortare (då han bara är 5 år, 6 i maj.) Jag hoppade lite studs med honom, vattenmatta och ett vanligt räcke. Det gick riktigt bra men i slutet blev det lite krångel med galoppombytena, dock så blev sista rundan perfekt!


bottom of page